Saturday 11 March 2017

Terjebaknya aku ke dunia penyusuan Part 1


Bismillah

Kali ni saya nak berkongsi pengalaman menyusukan anak-anak saya sehingga 2 tahun. Sebenarnya, puteriku dah 4 tahun pun masih menyusu lagi. Alhamdulillah, Allah memberi kurniaan kepada saya dan rezeki anak-anak untuk menyusu badan ni.

Alkisahnya, saya memang tidak tahu langsung tentang bab penyusuan ni. Masa mengandungkan anak yang first dulu, saya dah siap belikan botol susu dan susu tepung lagi. Tak terlintas pun difikiran yang baby tu perlu diberi susu badan. Sebabnya sekeliling saya memberikan anak mereka susu tepung.

Detik 14 Nov 2012 jam 9.40 pagi, lahirlah puteri saya seberat 3.4kg, Iris namanya. Lepas tali pusat dipotong, nurse terus serahkan baby kepada saya untuk disusukan. Confirmlah tak tau kan, so nurse tu ajarlah. Cumanya masa tu baby tidur dah. Dah tu, pindahlah wad lain pulak. Jeng..jeng..jeng..masa ni memang tak senang duduk. Pasal pa? pasal nak keluar wad hari yang sama jgak.

Ekor mataku menjeling nurse yang lalu dari tadi. Selang berapa jam akan tanya samada baby dah berak dan kencing. Babyku belum kencing lagi ni. "Nurse, macamana mau bagi baby kencing cepat ni?" Kasi rajin susu balasnya. Apa lagi, ku angkat baby yang sedap tido tu bagi menyusu. Memang paksa lah. Lebih kurang jam 4 camtu, akhirnya baby kencing dan dapatlah keluar hospital hari yang sama. Tak sanggup nak tunggu lama-lama kat hospital.

Masa kat rumah, memang bagi susu badan lah sebab nurse dah pesan. Tapi bila baby nangis, ada yang cakap sebab tak kenyang, lagipun takda air susu pun kuar. Aku bagi je susu badan ada air ke takda. Pastu husband pun buatkan lah susu tepung yang aku dah beli tu. So, kalo baby nangis, bagi susu tepung la jawabnya. Memang takda ilmu sangat bab ni.

Selang 3 hari, masa susukan baby, tetiba baby senyum. Pastu kak ipar tegur baju basah. Rupa-rupanya baru keluar air susu tu. Syukur sangat. Terus yakin nak teruskan penyusuan.

Hari seterusnya kena bawa baby ke klinik kesihatan untuk cek kuning.  Bacaan 290, klinik kesihatan trus bawa naik ambulans ke hospital.  Since ni memang first time bagi aku,  habis berjujuran air mata.  Masa tu memang berat dugaan ku rasakan.  Sampai kat hospital,  baby kena cucuk lagi ambil darah,  nangis kesakitan sampai takda suara,  ya Allah,  memang tak sanggup tengok baby dibuat camtu.

Malam tu jugak kena warded.  Masa ku kat bahagian baby kuning memang aku sorang ja,  so lagi haru la. Tak putus-putus airmata keluar.  Hampir semua benda aku nak sedihkan. Doktor datang cek dan pesan bagi susu ja.

Dipendekkan cerita,  esoknya ada orang lain ditempatkan kat bahagian aku. So, ibu tu memang bagi anak dia susu badan cumanya ada satu masa tu dia pump susu letak dalam botol.  Ternampaklah oleh nurse yang lalu,  apalagi dirampasnya.  Tak lama pastu,  ada ketua nurse datang dan siap bagi warning kat ibu ibu ni jangan bagi anak susu dalam botol.  Fuh, memang kena jaga habis la.

Baby dan aku kena warded dalam 3 hari camtu. Memang takda tidur sangat la duk dalam tu.  Memang matlamat menyusu baby je supaya kuning turun dan boleh balik rumah. Bezanya balik rumah kali ni aku memang tak bagi susu tepung da,  fully breastfeed dah baby aku.  Tapi dapat balik rumah pun tapi kena bawa baby cek kuning setiap 3 hari. Lebih sebulan, babyku disahkan prolonged jaundis. Kali ni jumpa doktor paed pulak setiap minggu. Sehinggalah baby dekat 2 bulan baru bebas dari jaundice. Alhamdulillah.

Berhenti dekat sini dulu,  nanti sambung balik part 2 pulak. Hehe
   

No comments:

Post a Comment